pátek 29. srpna 2014

WoT: Posádka

Za druhé světové války se tradovalo, že ruská posádka tanku, která přežila první bitvu, dožije se konce války. Když se nad tím zamyslíte, něco pravdy na tom bylo. Své by o tom mohl říct třeba Dmitrij Fedorovič Lavriněnko, který zemřel v základním táboře při dělostřeleckém přepadu mimo svůj tank. Během pouhých sedmdesáti dnů zničil 54 německých tanků.
Svého úspěchu dosáhnul díky tomu, že měl na svou dobu dobrý tank (jezdil v T-34) a především dobře vycvičenou a sehranou posádku. Podívejme se, jak správně vytrénovat tu svoji.

Tank je jen polovina bojového vozidla. To, co z něj dělá smrtící nástroj, jsou lidé uvnitř. Ovládání tanků se mezi jednotlivými typy moc neliší. Ano, dnešní tanky jsou už jinde (joysticky, elektronické řízení výkonu, automatické převodovky, počítačově řízený systém palby...), ale tehdy každý tank prostě měl manuální plyn, spojku, převodovku a brzdy ovládané přes madla. Přesto každé bojové vozidlo mělo jiné vlastnosti, a když posádka věděla, jak jej ovládat, výrazně se zvyšovala jejich šance na přežití.
Když tedy sednete do svého tanku s padesátiprocentní posádkou, není se čemu divit, že velitel vidí prd, řidič neumí řadit, střelec netrefí stodolu, nabíječ u nabíjení kouří a radista se domlouvá s ostatními pomocí vlaječek na vzdálenost dohledu.
Proti takovému stavu se armáda může bránit dvěma způsoby. Buď protáhne své vojáky ubíjejícím vyřazovacím cvičením zvaným "ostrá akce", kde se lepší posádky vytříbí, a nebo jim poskytne alespoň základní výcvik (20 tisíc kreditů na člena posádky), či dokonce je nepustí na bojiště bez zkoušek (akademický výcvik za 200 goldů). Stačí na každého člena posádky kliknout pravým tlačítkem myši a v jeho profilu vybrat kartu výcvik.

Důležitá poznámka: Každý člen tankové posádky dostane v základu takové množství zkušeností, jaké získáte pro výzkum tanku po bitvě. Pokud se člen posádky v bitvě zraní, dostane zkušeností méně (důležité je tedy přežít). Když máte tank v elitním stavu a zaškrtnutý zrychlený výcvik posádky, pak člen posádky, který je nejméně zkušený, dostane expy navíc, které nedáváte do výzkumu.

Postup výcviku je ovšem těžký. Na prvním tieru se svým prvním tankem nemá smysl vrážet do výcviku několik desítek tisíc kreditů na vycvičení posádky, stejně jako zlato. Zaprvé se toho tanku pro začátek nejspíš zbavíte, abyste ušetřili místo v garáži, zadruhé ty kredity prostě nemáte.
Ovšem pozor! Nemusíme svoji první posádku se slzou v oku propouštět, když se prvního tanku budeme zbavovat. Když je posádka trochu víc vycvičená, a věřte, že bude, protože ze začátku na ní budete vydělávat na ostatní tanky druhého tieru, můžete ji přeškolit na jiný tank. Vyloženě nedoporučuji ji jen přesunout, protože na přesunutém tanku bude mít hodně snížené schopnosti (prostě jako by tam nebyla). Je třeba ji přeškolit na kartě výcvik (kliknete na tlačítko "aktuální vozidlo", dáte přecvičit, vyberete jestli zdarma, za kredity nebo za goldy a je to).
Naučte se tedy nakupovat tanky bez členů posádky a posádku obsazovat později. Často totiž v kasárnách najdete nějakého toho zapomenutého vojáka, který má nahnané schopnosti a sedí tam chudák sám kvůli tomu, že se na něj nenašlo další místo v posloupnosti výzkumu. Jeho nasazení a přecvičení na tank je pak otázka osmi kliků myší a patnácti vteřin Vašeho času.
Doporučuju ale do čtvrtého tieru včetně vykašlat se na nějaké přecvičování posádek a zbavujte se jich rovnou i s tankem. Pokud posádka nemá alespoň 71% základního skilu, nemá smysl ji přecvičovat zadarmo a pokud nemá alespoň 86%, nemá smysl ji přeškolovat za kredity. Navíc dochází ke změnám typu vozidla v posloupnosti (z lehkých tanků na střední, potom těžké), takže posádka ztrácí v základním skilu o to víc procent. Při přesunu na stejnou třídu přicházíte o 20% zadarmo, 10% za kredity. Při přesunu mezi třídami víc.
Na pátém tieru už začíná to pravé ořechové. Pokud na to máte, tak si posádku hned na začátku vycvičte na 75% procent za kredity. Od této chvíle totiž s Vámi zůstane až do desátého tieru.
Pamatujte, že nemůžete měnit národnost ani primární povolání. (Tak tohle už neplatí. Novější verze už umožňuje přecvičit i na jinou pozici.) Střelec zůstane vždy střelcem a velitel vždy velitelem. Může se stát, že na daném tanku má člen posádky i sekundární povolání. Typicky třeba T1 Light. Tam jsou dva členové posádky. Řidič jenom řídí, ale velitel má jako sekundární povolání i střelce, nabíječe a radistu. Když jej přesunete na jiný tank, tyto schopnosti se ztrácí a upravují na funkčnost jiného tanku. Sekundární skily mají stejnou úroveň jako skil primární.
Nyní se podíváme na vlastnosti jednotlivých skilů:
  • Velitel - s rostoucím skilem roste dohled. Dobrý velitel zároveň zvyšuje výkon své posádky, takže když mu vyšvihnete úroveň základního skilu pomocí klimatizace a bratrů ve zbrani na 110%, zvednete úroveň posádky o dalších 11%. Aplikuje se to i na žrádlo, takže když svou posádku nasytíte, tak přes velitele zvednete úroveň posádky o další procento. Výsledně můžete mít například nabíječe na úrovni 100+5+5+10+12=132% základního skilu.
  • Střelec - Zvyšuje se přesnost děla. Nezužuje kroužek, ale trefuje se víc do středu. Navíc urychlí zaměření.
  • Nabíječ - Zvyšuje se rychlost nabíjení. Překvapivě.
  • Řidič - Zvyšuje se zrychlení, stoupavost, otáčení vozidlem, prostupnost terénem. Prostě to, co závisí na výkonu motoru.
  • Radista - Zvyšuje se dosah signálu rádia.
A nyní se dostáváme k asi nejdůležitější části a to jsou perky.

Perky

Každý člen posádky se po dosažení 100% hranice může totiž rozvíjet v dalších směrech své specializace. Prostě si vyberete, do jakého perku utratíte zkušenosti, které nabral navíc a to je vše. Expíte dál. Jsou perky, které mají všichni členové tanku stejné a pak jsou takové, které se přiřazují na základě jejich role a sekundární role v tanku.
Důležité poznámky:
  • Když přesunete člena posádky na jiný tank a přecvičíte jej, úroveň perků mu zůstane na stejné hodnotě a sníží se jen úroveň základního skilu jeho role. 
  • Pokud má velitel perk radisty z předchozího tanku a na novém tanku je nový člen posádky radista, potom se perk radisty na veliteli nepočítá! Stává se neaktivním a k ničemu.
  • Pokud má člen posádky přesunutý na nový tank snížený základní skil a vy mu vyresetujete perky (zadarmo-20% expů v percích, za kredity-10% nebo za zlaté), tak se mu zkušenosti sesypou do základního skilu a sníží se o ně úroveň perku, který na něj vyberete.
  • Pokud po přesunu na nový tank na perky nesaháte, bude člen posádky po dotrénování na 100% základního skilu v tréningu perku pokračovat.
To jsou poznámky k manipulaci s perky a skily. Mějte je vždy na paměti, když s nimi operujete. Především u posádky, se kterou hodláte dále manipulovat, necvičte perky na sekundárním skilu, protože jinak Vám na dalším tanku nebudou muset fungovat a budete muset mazat, abyste je měli efektivní - ztrácíte expy.
Teď k samotným perkům.
Jsou perky specifické pro každou třídu a potom stejné pro všechny. Začneme těmi stejnými:
  • Opravy - Zvyšují rychlost oprav na tanku v boji. Pokud máte na tanku čtyři členy posádky, pak jeden člen při 100% tréningu zvedá rychlost o 25%. Perk je účinný od naučení a zvyšuje se.
  • Hašení - Zvyšuje rychlost hašení motoru a nádrží. Účinnost stejná jako u oprav.
  • Kamufláž - Zvyšuje efekt kamufláže. Účinnost stejná jako u oprav a hašení.
  • Bratři ve zbrani - Všichni členové posádky musí mít 100% tohoto perku, aby se stal aktivním. Výsledkem bude zvýšený výkon posádky o 5%. I když je nějaký člen posádky během bitvy vyřazen, efekt přetrvává.
Docela síla, že? I při aplikování jen dvou perků budete mít tank s extrémě vylepšenými vlastnostmi. Pokračujme ale specifickými perky podle povolání. Začneme velitelem:
  • Profesor - Na 100% perku zvedne příjem zkušeností ostatním členům posádky o 10%. Na začátku to asi nevyužijete, ale až budete dělat na oblíbeném tanku u posádky pátý perk, bude to sakra znát. Perk je aktivní ihned a zvedá se.
  • Ostříží zrak - Na 100% perku zvedne dohled o 2%. Když má rozbitou rozhlednu, tak až o 20%. Perk je aktivní ihned a zvedá se.
  • Všeuměl - Když je vyřazen člen posádky, je schopen jej nahradit. Na 100% perku je stejně schopný, jako vyřazený člen. S počtem vyřazených členů ale účinnost klesá (třeba když je chudák sám a má řídit, střílet, nabíjet a ještě dělat spojaře, tak prostě nestíhá). Perk je aktivní ihned a zvedá se.
  • Šestý smysl - Jeden z nejdůležitějších. Když jste objeveni, rozsvítí se žárovka. Nic víc, nic míň. Přesto to zachraňuje životy. Perk je aktivní, když dosáhne 100%.
  • Specialista - Umožňuje vidět, co má nepřítel rozbitého. Nefunguje v artimodu. Dostupné po dosažení 100%.
Síla, že? Na veliteli je výběr z devíti perků, jeden lepší než druhý. Pojďme na střelce:
  • Zbrojíř - Redukuje nepřesnost poškozeného děla až o 20%. V případě dvou střelců funguje ten s vyšším perkem. Je aktivní ihned po naučení a zvyšuje se. Z vlastní zkušenosti vím, že prakticky eliminuje poškození, takže není třeba dělo opravovat.
  • Kanonýr - Zvyšuje šanci na poškození modulu nebo zranění posádky při střelbě průbojnou municí (hlavně si to nedávejte na artilerii). Musíte mít 100%, aby fungoval.
  • Jemné míření - Píšou sice při pohybu věží, ale týká se to taky obecně při pohybu děla ve vodorovném směru. Zlepšuje přesnost o 7,5% na 100% perku. Aktivní hned po naučení. Když jsou dva střelci, počítá se lepší perk.
  • Primární cíl - Pokud na tank míříte dělem (10° tolerance), tak vidíte cíl o 2 vteřiny déle. Profitují z toho i ostatní lidé v týmu, včetně artilerie. Nelze využít v artimodu. Aktivní až na 100% perku. Efekt se nesčítá.
Tak a právě jsem zjistil, že špatně využívám primární cíl. Vidíte, i já se můžu z psaní článku ponaučit :-). Pokračujeme s řidičem:
  • Profík - Na 100% perku zvýší schopnost zatáčení/otáčení o 5%. Aktivní hned po naučení.
  • Král bažin - Na 100% perku zvýší rychlost v neprostupném terénu až o 10%. Na asfaltu a dlažbě to nefunguje. Aktivní hned po naučení.
  • Klidná jízda - Na 100% perku sníží penalizaci přesnosti při jízdě o 4%, protože to míň drncá. Aktivní hned po naučení.
  • Kontrolovaný náraz - Na 100% perku sníží příjem poškození a způsobí vyšší hodnotu u nepřítele po taranu o 15%. Aktivní hned po naučení.
  • Preventivní údržba - Redukuje šanci na zapálení motoru (není nikde psáno, jestli i nádrží, ale asi jo) o 25%. Musíte mít 100%.
Jeden perk lepší jak druhý... Nebuďte ale tolik nadšení. Přichází nabíječ a ten to má slabší. Ostatně nabíječ bude asi jako první zkoumat společné perky.
  • Bezpečné ukládání - Zvedne HP beden s municí o 12,5% až když jste na 100%. Efekt se nesčítá. Hm... stejně to budete dávat.
  • Intuice - Tohle je pokerová hra. Těžko říct, jestli se to vyplatí nebo ne. Až to vyzkoumáte na 100%, tak máte s jedním nabíječem 17% a se dvěma 34% šanci, že při přebíjení (nebo i když je nabito) na jiný typ munice padne okamžitě to, co chcete použít. Může to být zajímavé třeba u zásobníků nebo houfnic. Jde to použít jednou za reload. Nikdy jsem to nepoužil.
  • Zoufalství - Když máte 100% perku a míň jak 10% života, tak nabíječ přidá o 9,1% na rychlosti nabíjení. Efekt se na dvou nabíječích nesčítá.
Tohle bylo trošku slabší, no... Ovšem je tu ještě radista:
  • Spojař - Na 100% skilu přidá 20% dosahu signálu. Aktivní hned a zvyšuje se. Dobré pro artiny a spotery. Účinné jen na jednom radistovi s vyšším perkem.
  • Prostorová představivost - I radista se kouká z tanku. Na 100% zvedá dohled o 3%. Aktivní hned a zvyšuje se. Účinné jen na jednom radistovi s vyšším perkem.
  • Operátor - Na 100% perku zvyšuje spojencům v dosahu signálu dosah signálu o 10%. Takže buffer. Aktivní hned a zvyšuje se.
  • Volání po pomstě - Když máte 100% perku, tak ještě dvě vteřiny po smrti udržujete rádiové spojení. Opravdu dobré pro spotery jdoucí na smrt. 
Tak... Toliko překlad. Nutno podotknout, že efekt perků, jež mají stejné vlastnosti jako moduly a vybavení, se s nimi sčítá. To už hodí slušné boosty.

Navzdory předchozímu dílu se nebudu věnovat přesnému rozdělení do různých situací. Tohle už je příliš mnoho kombinací a už extrémě záleží na tom, jak to hrajete. Každopádně nikdy nic nezkazíte s bratry ve zbrani, stejně jako musíte mít žárovku, bezpečné ukládání, prostorovou představivost, profíka... Posloupnost perků zmíním u jednotlivých tanků, jak je budu rozebírat.
Skládejte perky tak, abyste podpořili vlastnosti svého tanku a plňte jeho roli. Na těžkém tanku určitě nezanedbejte opravy a zbrojíře. Když máte zásobník, tak kanonýr je povinnost. Když pasivně spotujete a ostřelujete, primární cíl je jasná volba. Pro údery a střelbu za jízdy potřebujete profíka, klidnou jízdu, jemné míření. Kdo se bojí střílet za jízdy, tak tyhle věci nepotřebuje. Je to prostě o volbě, jak tanky budete hrát.
Každopádně pořád je lepší mít něco, než nic. Myslete při výzkumu dopředu. To, že se hodí na aktuální tank přesně daný perk neznamená, že jej budete o tři tiery výše potřebovat. Lepší je zvolit univerzálnější řešení. Přeškolit posádku znamená zahodit klidně i 20% bitev do hnoje. A to se, Vážení, nevyplatí.

Příště se budu věnovat modům (ne na foru, ale modování hry). Jak upravit hru, jak ji vylepšit a hlavně si rozebereme XVM a jak jej správně nastavit.

4 komentáře:

  1. Díky moc za vysvětlení! Pomohlo! :)

    OdpovědětSmazat
  2. Takhle dobře, srozumitelně popsané jsem to doposud nikde neviděl, díky.
    Kéž bych si to, že "Bratři" jsou aktivní až po vyškolení všech členů posádky, přečetl před půl rokem ... já vůl :-)

    OdpovědětSmazat
  3. Díky za vysvětlení. Btw. ..U schopnosti "Primární cíl" si musím cíl zamknout pravím tlačítkem myši nebo stačí na cíl jen mířit??

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Stačí, když se bude jenom mířit. Odchylka je 10° mimo daný tank.

      Smazat

Hlavně slušně děcka.