Taky jste tak rádi hráli na schovku, když jste byli malí? Ten báječný zážitek, kdy druzí běhají okolo Vaší skrýše, zatímco Vy se jim ve stínu chechtáte, je k nezaplacení. Na rozdíl od silničního provozu je ve WoT důležité vidět a nebýt viděn. Díky systému rádiového spojení totiž Vaši pozici uvidí nejen ten, kdo Vás odhalil, ale i všichni v dosahu jeho signálu.
Dnes Vám prozradím, jak tomu zabránit.
Tady je jedno video, které vydalo WG jako zdroj informací ke kamufláži. Doporučuji shlédnout.
Je v něm drobná nepřesnost (už je starší). Padlé stromy nyní už totiž poskytují krytí podobné jako křoví. Pojďme si ale rozebrat, o čem se vlastně ve videu mluví.
Spot
Neboli odhalení. Je to okamžik, kdy je vyhodnocen faktor kamufláže objeveného vůči faktoru dohledu průzkumníka jako nevýhodný. V tu chvíli má odhalený jedinec jen pár vteřin na to, aby se stáhnul do bezpečí, než je jeho pozice nahlášena spojencům průzkumníka. Pak už je jen otázkou času, než nepřátelský tým na pozici objeveného tanku spustí palbu.
Obrana proti spotu
Jak se této situaci bránit? Existuje několik metod:
- Krytí za neprůhlednými překážkami
- Zvýšení faktoru kamufláže na tanku
- Vyřazení nepřátelského průzkumníka
- Eliminace vlastního pohybu a palby
- Vzdálenost
- Žárovka - indikátor spotu aka Šestý smysl
- Vyhýbání se zničitelným překážkám
Neprůhledných překážek je několik typů. Ten základní je terénní nerovnost. Je-li mezi průzkumníkem a jeho cílem kopec či skála, průzkumník nemá šanci svůj cíl objevit. Dalším typem jsou domy a "chýše". Nezničitelné domy poskytují velmi dobrý způsob, jak svůj tank skrýt. Dejte si ovšem pozor. Spousta domů má okna a skrze ně jde tank nejen objevit, ale je možné skrz ně i střílet. Chýše jdou pak zničit palbou. Největší účinek na ně mají dělostřelecké granáty, které jsou schopné rozmetat celou strukturu. Pak Vás průzkumník snadno nejen odhalí, ale jste vystaveni i nepřátelské palbě.
Poslední "neprůhledné" překážky jsou stromy a keře. Jsou skvělé pro možnost prvního výstřelu. Pokud jste ale ke keři blíže, jak patnáct metrů, tak při výstřelu dojde ke snížení faktoru krytí afektovaného keře na nulu a tím pádem jste snadněji odhalitelní. Pokud chcete zjistit, jestli si krytí keře snížíte, podívejte se skrze hledí. Když je keř průhledný, Vaše palba Vás prozradí. Stromy jsou pak použitelné tak, že Vás mohou krýt proti spotu v mimorovinném pohledu, nebo při jejich poražení mohou sloužit jako keř.
Každý tank má faktor kamufláže. Nízké a malé tanky jej mají největší, velké a vysoké tanky nejmenší. Je hloupost schovávat se s Mausem za nízký keř, když Vám čouhá věž. Velký tank prostě najdete na velkou vzdálenost.
Zvýšit faktor kamufláže můžete tak, že na tank koupíte vybavení "síť". Je to odnímatelné vybavení, které můžete přemisťovat mezi tanky a stojí jen sto tisíc kreditů (může se to zdát moc, ale je to skutečně levné). Mělo by to být Vaše první vybavení, který pořídíte. Funguje tak, že když zastavíte a netočíte podovozkem, dojde k navýšení faktoru kamufláže Vašeho tanku o 5-15%.
Další metodou je vycvičit posádku, aby pasivně zvedala faktor kamufláže. Jde o perk, jehož volba se Vám zpřístupní po vycvičení posádky na sto procent v základním skilu. To se Vám ale nejspíš nepovede do pátého tieru, pokud si dotyčný tank (posádku) nenecháte a neodehrajete s ním větší množství bitev. Každý člen posádky poté navyšuje faktor krytí o svoji část. Pokud tedy máte na všech členech 100%, navýší se faktor krytí tanku o 100%. Perk je aktivní v ten okamžik, pokud se nehýbete vůbec. Nesmíte pohnout ani dělem (rozhlížení přes pravé tlačítko myši nevadí).
Posledním způsobem je pomalovat si tank. Buď na časově omezenou dobu za kredity, nebo nastálo za zlato. Tento způsob zvýší rating kamufláže o 5%, takže smysl dává jen tehdy, když víte, že s tankem budete jezdit víc a nebo s ním budete hrát klanové války, kde rozhoduje opravdu málo (a paradoxně 5% není málo).
Pokud vyřadíte průzkumníka jednou ranou nebo soustřelem více tanků dříve, než stačí předat Vaše souřadnice rádiem, jde asi o nejefektivnější metodu. Problém je v tom, že ne vždy se to povede. Průzkumníci jsou rychlí, často operují za teréními vlnami a ukazují jen věž, abyste si nemohli předměřit. V okamžiku, kdy střílíte, se můžete odhalit nejen jemu, ale i dalším protivníkům, kteří se náhodou objevili poblíž Vás v různých úhlech. Likvidace spotera (jak se jim především říká) tedy musí být jistota. Dokud nepronikne do Vašich linií (mají zálusk na artilerie), buďte v jeho likvidaci obezřetní.
Když navíc má radista průzkumného tanku perk volání po pomstě, tak Vaši pozici nahlásí vždycky.
Když navíc má radista průzkumného tanku perk volání po pomstě, tak Vaši pozici nahlásí vždycky.
Pokud se s tankem nehýbete a nestřílíte, máte kamufláž na maximální hodnotě. Většina tanků při pohybu část kamufláže ztrácí a při výstřelu dojde prakticky k jejímu smazání. Čím větší ráže, tím hůř. Lehké tanky mají plnou kamufláž i při pohybu a malá děla. Zase se ale pohybují sakra rychle. Středně těžké tanky mají při pohybu kamufláž přibližně poloviční. Stíhače ji zase mají zvýšenou, když nehybně stojí. Těžké tanky jsou na tom nejhůř.
Vzdálenost je důležitá. Engine hry je nastaven tak, že nemůžete být objeveni, pokud jste od protivníka ve vzdálenosti větší, než 450 metrů. Pokud jste ve vzdálenosti menší, jak 50 metrů, budete odhaleni vždy (asi podle smradu z motoru). Souvisí to samozřejmě s výkonem serveru, kdy nemusí počítat věci, které víceméně nemají smysl. Pro obyčejného hráče to má ten důsledek, že existuje bezpečná vzdálenost, za kterou nemůže být naspotován. Stačí si držet odstup a jste v pohodě. Existuje na to addon, jež Vás bude informovat na mapě. O něm se budeme bavit někdy příště.
Pokud se ovšem spoter dostane na vzdálenost menší jak 50 metrů, tak už Vám pomůže jen krytí před nepřátelskou palbou. Jste odhaleni. Obecně se dá ale říct, čím je Váš protivník dál, tím menší šance je na Vaše odhalení.
Šestý smysl - je to velitelský perk, který informuje o Vašem odhalení v okamžiku, kdy se informace o Vaší poloze dostane do éteru. Jinými slovy, když zhasne, pořád svítíte. O tom, že jste skryti, Vás nic informovat nebude. Přesto je tento perk asi nejdůležitější a kromě určitých vyjímek, jej dávejte na svého velitele jako první (artilerie je teoreticky nepotřebují, občas dostane přednost perk střelce, protože velitel je zároveň střelec a podobně).
V okamžiku, když se rozsvítí žárovka, je dobré se stáhnout do bezpečí, protože to znamená, že nepřítel o Vás ví a většina tanků na Vás zaměřuje svá děla.
Špatné na tomto perku je to, že se aktivuje až po té, co má vyzkoumáno 100%. Přesto Vás první rozsvícení potěší a velice špatně se na chybějící žárovku odvyká.
Špatné na tomto perku je to, že se aktivuje až po té, co má vyzkoumáno 100%. Přesto Vás první rozsvícení potěší a velice špatně se na chybějící žárovku odvyká.
WoT je hra o tancích. Tanky jsou velké, těžké a nemají problém rozjet prakticky cokoli. To je ale zároveň kámen úrazu. Pokud se chováte jako sloni v porcelánu, nepřítel Vás sice neobjeví, ví ale o Vaší pozici. Zkuste se přenést do protivníkovy situace - hm, tamhle spadnul čtyřicetimetrový topol... že by větříček?
Problém pro Vás ovšem nepředstavují jen tanky. Dělostřelectvo má satelitní pohled a vidí úplně všecko. Jsou tedy schopní odhalit nejen místo zničení plotu, ale i vektor, pokud v destrukci pokračujete. Pak už si stačí jen přemířit a BUM. Nedělám si srandu. Už jsem měl bitvu, kde jsem s artilerií sestřelil dva tanky dřív, než vůbec došlo k prvnímu spotu (dobrá rada - nekryjte se poraženým stromem, který jste sami před chvílí shodili). I Maus se tedy musí chovat jako baletka a vyhýbat se domům a plotům. Nejsme dobyvatelé, ale osvoboditelé, že?
Jak dobře spotovat
A tady se dostáváme k druhé straně mince. Musíme vidět. Ke všem metodám zmíněným výše existují kontra. Pokud má nepřítel síť, vy si můžete o 25% zvednout dohled (ale také účinnost dohledu na danou vzdálenost) pomocí periskopu (aka brýle). Jde o odmontovatelné vybavení, které byste si měli koupit jako druhé (je dražší - stojí 500 tisíc kreditů). Ten funguje stejně jako síť - když pět vteřin stojíte, zapne se.
Navíc jej můžete kombinovat i se skládanou optikou, jež je taky drahá jak vepř, zvýší dohled o 10% a nejde odmontovat. Funguje ale pořád, nezávisle na pohybu.
Na veliteli potom je perk "zvýšený dohled" a člen posádky, který je radistou, má k dispozici perk "prostorová představivost". Oba perky jdou kombinovat a taktéž dost zvyšují účinnost dohledu.
A pak jsou tu samozřejmě spotovací metody. Buďto provádíte pasivní spot, kdy stojíte prakticky u nepřítele a hlásíte jej spojencům, můžete doporučovat cíle (aby Vás neohrozili) a nebo se jen třesete (kvůli motoru ve volnoběhu, samozřejmě), a nebo můžete provádět spot aktivní.
Aktivní spot je už pro zkušené hráče a jde o největší umění ve WoT. Jste prakticky pořád v ohrožení smrtí nejen palbou nepřítele, ale i spojenců (protože mezi nepřáteli jezdíte a občas se prostě můžete připlést do rány). Jakýkoli zásah vám může zničit motor, pásy, zapálit Vás... Ale je to hrozná sranda, když se to zahraje správným způsobem. Jde vlastně o nejakčnější způsob hry.
Ze začátku jezdíte za kopečky a kryjete se v dolících. Nad úroveň terénu ukazujete jen věž, ideálně velitelskou rozhlednu. Nezastavujete, ale zároveň se díváte na nepřítele, kam míří. V okamžiku, kdy vás dostane do hledáčku, měníte směr jízdy, abyste se v poslední chvíli dostali z jeho palby a sprostě uhnuli jeho střele. Čekáte na nepřátelské spotery, abyste je zastavili. Neustále vyhledáváte slabinu v nepřátelské linii a osamocené nekryté tanky. Ty potom snadno zlikvidujete (střední tanky ne - ty nedáte). Když se pole otevře víc, pronikáte do týla a ničíte artilerie a stíhače.
Když Vás tým podpoří, jde o nejlepší způsob, jak vyhrát bitvu. Vy navíc nemusíte ani vystřelit, protože dostanete polovinu zkušeností a kreditů, které nastřílí spojenci do Vámi naspotovaných cílů.
Pokud napadnete stíhače, svítíte jej, otočí se za Vámi a ustřelíte mu pásy, pak dostanete prakticky to samé, co Vaši spojenci při udělení damage.
A to se vyplatí.
Pokud se dokážete držet mimo nepřátelskou palbu (hlavně díky terénu), můžete spotovat tanky pomocí padesátimetrové hranice 100% odhalení. Stačí prostě zajet pod sráz, na kterém trčí ve křoví nepřátelský tank nebo být za domem či zdí.
Dobří spoteři nemají problém umístit se na vrcholu výsledkové tabulky. Je jedno, jestli to bude dobrý, či špatný tým.
No tak to je asi tak všechno. Příští díl budeme věnovat střelbě, penetraci a ničení.
PS: Vzhledem k poznámce jednoho kámoše - neodmontovatelné vybavení jde odmontovat. Za deset goldů. Prakticky jde o tu nejlepší investici goldů, jakou můžete udělat. Osobně si ale myslím, že na nízkých tierech to nemá smysl řešit. Lepší je "svatá" kombinace vybavení: síť, periskop, nástroje, protože s nimi můžete šíbovat z tanku na tank bez omezení. Investice do "neodmontovatelného" vybavení se vyplatí až tam, kde je nechcete odmontovat.
PS: Vzhledem k poznámce jednoho kámoše - neodmontovatelné vybavení jde odmontovat. Za deset goldů. Prakticky jde o tu nejlepší investici goldů, jakou můžete udělat. Osobně si ale myslím, že na nízkých tierech to nemá smysl řešit. Lepší je "svatá" kombinace vybavení: síť, periskop, nástroje, protože s nimi můžete šíbovat z tanku na tank bez omezení. Investice do "neodmontovatelného" vybavení se vyplatí až tam, kde je nechcete odmontovat.
Žádné komentáře:
Okomentovat
Hlavně slušně děcka.