středa 27. srpna 2014

WoT: Penetrace

Baví Vás házení hrachu na zeď? A co kdyby za to byla medaile? A co kdyby byla medaile za to, že jste zeď? A taková medaile za to, že trefí někoho jiného, než vás, nebo medaile za to, že vás trefí? Vše je provázáno se vším. Vítejte ve světě penetrace!

Jako obvykle, malé instruktážní video z produkce WG, kde se dozvíme základy a já se vyhnu používání čísel.

Co byste si z videa měli odnést?
  • Zaměřovač Vám na každém pancíři ukáže, zda jej jste schopní probít kolmo.
  • Střílet bez rozmyslu do čelního pancíře je u těžkých tanků blbost, zvlášť když jsou natočení.
  • Ukazujte nejmenší možnou plochu pancíře.
  • Nenechte nepřítele v klidu zamířit.
  • Ukazujte se nepříteli tak, ať střely odrážíte.
  • Neotáčejte se k nepříteli prdelí.
Vlastně jste to viděli už ve videu Exceptation vs. Reality. V okamžiku, kdy těžké tanky odhalovaly bok při vyjíždění zpoza rohu, se dopouštíte té největší chyby. Kolmo postavený boční pancíř je u E-100 lahůdkou i pro IS-3 bez podkaliberní munice. Následuje shození pásů a pomalá smrt.
Technika ovládnutí rohů v ulicích s dlouhým příjezdem je velmi důležitá. Jeden těžký tank s podporou může udržet útok násobné přesily, což Vašemu týmu uvolňuje ruce pro boj na jiných částech mapy, kde díky palebné převaze snadněji zdolají slabší obranu. Typickým místem je například "Ulička smrti" v Himmelsdorfu. Její název je vlastně protimluv. V téhle ulici se na rozdíl od ostatních částí neumírá. Je totiž krytá před artilerií a nikdo se do ní neodváží vjet.
Takže jak na to? Skrýt břicho haldou hlíny, či suti, vyklonit pancíř přibližně na úhel 10° ven do uličky, mírně couvnout, vystřelit, popojet dopředu. Nic to není. Funguje to u tanků s kolmým čelním a bočním pancířem, jako jsou IS-4, E-100 a Maus. Například IS-7 má ale už potíže, protože má jinak konstruovaný čelní pancíř, stejně jako u T110E5, který zase pro změnu nemá použitelný boční pancíř. Z nižších tierů jsou v sidescrapingu dobré typicky Tiger II, T29, VK Ausf. B atd, atd... Pohledem na tank Vás snad napadne, jak se natáčet.
Důležité je taky znát slabá místa jak na svém tanku, tak na tanku soupeře. Máte problém probít Tigra II zblízka a nedokážete jej pořádně trefit do velitelské věže? Co zkusit probít pozici předního kulometu? Většina tanků má podobná slabá místa. Velitelská věž je ve většině případů jistota (proto byste ji měli skrýt za překážkou a nebo s tankem cukat, aby se blbě trefovala). Dobrým cílem může být taky průzor řidiče. Slabinou spousty tanků je lafetace. Tam sice bývá pancíř masivní, ale je vrstvený, různě zasouvací, takže může dojít k probití a zároveň poškození děla a přizabití střelce.
Je dobré získat výhodu. Pokud musí nepřátelský tank směrem k Vám překonat překážku, ustřelte mu pásy v momentě, kdy vám ukazuje vanu (dno tanku) a nemůže sklopit dělo. Pokud máte možnost střílet z kopce dolů, klidně střílejte do vrchní části věže a podvozku. Prakticky všechny tanky tam jsou zranitelné a snadno je probijete.
Stejně tak můžete rychle jedoucímu střeďákovi ustřelit pásy. Nezřídka se otočí i o 180°, takže jej potom můžete střílet do boku i do zad, než je nahodí. Shození pásů pro stíhače je potom smrtelné. Pak už je stačí jen objet a je z nich oběd. 
Náhodná průbojnost střeliva a náhodná míra poškození má své opodstatnění. Za druhé světové války střelci a nabíječi praktikovali třídění munice, kterou nafasovali. Pokud totiž byla munice vadná, nebo vám cáklo do hlavně bláto, docházelo k ovlivnění přesnosti děla. Proto kvůli znečištění měli střelci vytříděné náboje, které používali k protáhnutí hlavně a po nich takové, které byly velice kvalitní a těmi teprve probíjeli těžce obrněné tanky. Tady se různé vlastnosti děla v různém okamžiku simulují náhodným faktorem.

Děla

Co se týká výběru děla, máte většinou na výběr z několika variant. Obecně jdou rozdělit na tři typy:
  • Zásobníky (kulomety, rychlopalné)
  • Houfnice
  • Penetrační
Zásobníky byly přidány do hry jako poslední. Jejich vlastnost je ta, že máte dlouhou dobu nabíjení, ale můžete potom v jedné chvíli střílet v krátkém sledu a způsobit opravdu vysoký damage. Setkáte se s nimi už na nízkých tierech a na desítkách jsou na všech Francouzích, u americké T57 a německém WT. Herní styl je nasnadě - výpad, vystřílet toho co nejvíc i za cenu, že něco schytáte, ústup a krytí spojenci. Pokud nemáte vystříleno vše, přebíjí se tlačítkem C (a nebo tím, co nastavíte).
Houfnice poznáte podle toho, že jsou krátké s velkou ráží. Jejich střely letí pomalu po výrazné balistické křivce. Nejsou tak přesné, ale to nevadí. V drtivé většině případů stejně střílíte explozivní municí, která víceméně vždy způsobí poškození. S tanky, které mají houfnici, můžete s přehledem střílet i přes mírné kopečky. A artileriemi pak i přes kopce po velmi výrazné balistické křivce.
Penetrační děla mají velkou průraznost, střílí relativně rychle/pomalu a hlavně dávají kontinuální poškození. Jejich výkon je určen rychlostí palby, přesností, úsťovou rychlostí a penetrací. Mají víceméně přímý let střely. Použitím děla si vlastně určujete styl hry. Pokud zvolíte vysokou penetraci s pomalým přebíjením a velkým poškozením, jste dělaní do uzavřeného terénu, kde se můžete schovat, když přebíjíte. Pokud upřednostníte rychlost palby a přesnost na úkor penetrace a poškození, potřebujete nepřátelský tank rychle objet a vyšším poškozením za sekundu jej ukoušete dřív, než stačí podruhé nabít.
Nyní se budeme zabývat vlastnostmi munice.

Střelivo

Výběr střeliva je důležitý. Ve hře jsou následující typy:
  • AP - průbojné
  • APCR - podkaliberní
  • HE - explozivní
  • HEAT - průbojné bez normalizace
  • HESH - průbojné explozivní
Ideální tvar střely při vysoké rychlosti skrz atmosféru je šipka. To ovšem koliduje s požadavkem na vysokou průraznost. AP munice je tedy upravená - na špičce má zářezy, které napomáhají natočit střelu správným směrem při dopadu, takže lépe proniká pancířem (normalizace asi 5°). Nevýhodou je to, že je ovlivněna vzduchem - ztrácí penetraci s rostoucí vzdáleností. Proto se AP dělá těžká s nižší úsťovou rychlostí. Střela tedy neletí tak rychle a je třeba více předměřit.
APCR aka podkaliberní střela, je dlouhá a lehká s velmi úzkým profilem. Typicky při opuštění hlavně dojde k odhození výstelky (nevím, jak se to menuje odborně, třeba někdo poradí) a dále už v letu pokračuje samotná šipka. Má menší normalizaci (asi 2°, takže taky neproniká vzduchem ideálně). Díky vysoké úsťové rychlosti má takřka přímou dráhu letu a zasahuje i na velkou vzdálenost prakticky okamžitě, takže není třeba tolik předměřovat.
HE, neboli explozivní munice je pro dané dělo přibližně stejně těžká jako AP, proto letí přibližně stejnou dobu. Vzhledem k tomu, že nemá vysokou průbojnost, nepočítá se u ní s normalizací a má aerodynamický tvar. Neztrácí tedy penetraci se vzdáleností (lehký pancíř probije snadno). Při kontaktu s pevnou překážkou se sepne rozbuška, která spustí explozi. Buď dojde k explozi na povrchu a je poškozen pancíř a povrchové moduly, nebo při průrazu vevnitř a udělá z posádky lečo (což se projevuje v obou případech ubráním výdrže tanku a poškozením modulů a posádky). U houfnic, kde se tento typ munice používá především, letí střela pomaleji, protože je mnohem těžší. Taky ale následuje brutálnější exploze. Pokud je to možné, vždycky mějte pár explozivek po ruce pro případ resetování báze, kdy stačí třeba jen poškodit modul (takže i Leichtraktor je schopen resetovat Mause).
HEAT (zkratka high explosive antitank) není explosivní granát, jak by se mohlo zdát. Znamená to, je jde o střelu podobné váhy jako AP s profilem HE. Vyšší penetrační schopnost se dosahuje vysokou úsťovou rychlostí a aerodynamickým tvarem (průraznost tedy tolik neklesá s rostoucí vzdáleností). Nemá však normalizaci, takže má problémy se sklopeným pancířem.
HESH je vlastně HEAT s explosivní náplní. Dobrá aerodynamika, vysoká úsťová rychlost, konstrukčně lehce snížená penetrace (kvůli zápalce). Vyváženo je to ničivým účinkem v případě průrazu. Když k němu nedojde, exploduje na povrchu.

Další zajímavou vlastností je takzvaný "splash" (čti spleš). Vyskytuje se u explozivní munice a jde o účinky výbuchu mimo místo dopadu střely. Největší účinek má u artilerií a těžkých houfnic. Splash neproniká budovami, ale dokáže snadno shodit celou chýši nebo kůlnu. Když se trefíte mezi dva tanky, máte velkou šanci poškodit je oba. Splash je redukován pancířem. Čím silnější pancíř, tím méně damage pronikne dovnitř. Na splash jsou vysoce náchylné tanky s otevřenou korbou a povrchové moduly, jako pásy a velitelská rozhledna.
Pokud se například trefíte pod tank, dáte vysoké poškození, můžete zasáhnout munici (která bývá uložená na dně tanku), zranit řidiče a shodit pásy. Když se trefíte na věž, moc toho většinou nenaděláte (maximálně zraněný velitel a střelec), stejně jako když zasáhnete čelní pancíř (řidič a radista). Pokud ale třeba trefíte místo nad motorem, třeba poblíž věže, můžete zapálit nádrže nebo samotný motor či zablokovat věž. Při zásahu do děla nebo poblíž něj většinou dojde k poničení lafetace a jeho vyřazení. Bohužel si většinou nemůžete vybírat, protože houfnice bývají nepřesné a jste rádi, že se trefíte. Dobré je ještě mířit nad tank ve specifických situacích, kdy například je schován za kopcem či zdí, ale vy jste schopni napálit objekt blízko něj nebo nad ním a poškodit jej nepřímo.

Sice je přehršel typů munice, na tancích ale bývají maximálně tři typy, zřídka dva. Jeden typ je vždy prémiový (což znamená za zlato nebo těžké kredity). U kulometu samozřejmě nemá smysl dávat explozivní munici (ledaže byste chtěli střílet prskavky) stejně jako si u artilerie moc penetrace taky neužijete. U artilerií je ještě jeden typ prémiové munice, který jsem výše nezmínil. Kvůli ceně se používá v klanových válkách a spočívá v širším splashi. Výsledek je vyšší poškození, zasáhnutí vícero protivníků a podobně.

Samozřejmě počítejte s tím, že i explozivní munice se může odrazit. Jsou to případy, kdy střela dopadne tak, že nedojde k aktivaci zápalky. Tehdy se odrazí a (možná) vybuchne o kus vedle, spíše dojde k jejímu poškození a nevybuchne vůbec. Jen aby jste nebyli překvapení, když k tomu dojde.
Další věc je, že střelbou vzhůru na kopec se penetrační potenciál snižuje kvůli ztrátě rychlosti, stejně jako střelbou z kopce se zvyšuje.

No a teď k těm medailím. Najděte si ve hře sekci služební záznam. V osobním skóre byste měli mít medaile jako Velká ráže, Odstřelovač, Ocelová zeď, Šťastlivec, Chladnokrevný, Sparťan... Tyto všecky medaile souvisí s penetrací (v případě Šťastlivce i s lidskou blbostí) a schopností správně pracovat se svým pancířem.
Pamatujte, že každá střela, kterou odrazíte Vy, neprobije Vašeho spolubojovníka. Pokud tedy máte těžký tank, kryjte jím své spoluhráče, protože víc děl víc udělá.

Další informace?

Článek už je myslím dost dlouhý. Většina důležitých informací byla napsána nebo zmíněna ve videu. Slabinám jednotlivých tanků se budu věnovat, až je budu probírat jmenovitě. Příští článek bude věnovaný modulům, výbavě a spotřebním doplňkům.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Hlavně slušně děcka.